חלק ד: גישור וניהול משא ומתן

הפרק הקודם עסק בדוחות חקירה וראיות בבית משפט.

שלב הגישור ומשא המתון הוא אפשרות בלבד.אפשרות זו נתונה לבחירתו ורצונו הבלעדי של הלקוח המזמין, משרד חקירות מקצועי יציע את הפתרון בחלק מהמקרים אבל לא ינקוט עמדה ויאפשר ללקוח לבחור את בחירתו באופן אובייקטיבי לא מושפע!

משא ומתן

משא ומתן לעיתים יכול לתת מענה לפתרון מהיר יותר ולתוצאות טובות יותר מאשר בכתליי בתי המשפט שכן מערכות המשפט עמוסות והבירוקרטיה בישראל בפרט, עשויה לעקב את התוצאות שניתן להשיג במשא ומתן (גישור).

משא ומתן היא תורה בפני עצמה וגישור הוא חלק מתהליכים במשא ומתן, יכולות של משרד חקירות מקצועי מתבטאות גם ביכולות הנ"ל, משרד חקירות מקצועי משתף פעולה עם אנשי מקצוע שזאת התמחותם, במקרים מסוימים אף המשרד עצמו בעל תעודות והכשרות בנושא, ניהול משא ומתן, וגישור.

כדי להגיע במצב של מוכנות למשא ומתן חשוב להתמקד לא רק ביעדים סופיים ובהיבטים של מה רוצים להשיג, אלא גם על האופן בו רוצים להשיג את היעד. מוכנות מלאה למשא ומתן היא תפיסה רחבה בה הנושא ונותן נדרש לתכנון קפדני ויסודי הן ברמה האסטרטגית והן ברמה הטקטית. התבוננות זו כוללת מתן מענה לשאלות רחבות כגון:

  1. מה הופך את הנושא ונותן למוכן לקראת ישיבת המשא ומתן הקרובה?
  2. מהם הדברים שיכולים להתרחש בישיבת המשא ומתן שאינם מצויים בשליטת הנושא ונותן?
  3. מה ניתן היה לעשות כדי לשפר את המוכנות לקראת ישיבת המשא ומתן הקרובה?
  4. מה התרחיש הטוב ומה התרחיש הרע ביותר שיכול להתרחש במשא ומתן?
  5. האם הנושא ונותן עבר על תרחישי שיחה מגוונים?

להבדיל משיחה רגילה ללא מטרת חילופי תן וקח, במשא ומתן מתנהלים חילופי הדברים על ידי שני מושגים תכנוניים הנקראים אסטרטגיה וטקטיקה. באמצעות ידע מוקדם כיצד לנהל משא ומתן מוצלח ניתן לשפר את תהליך השגת המטרה הרצויה בסוף תהליך המשא ומתן.

גישור

גישור הוא הליך פתרון סכסוכים מחוץ לכתלי בית המשפט, בעזרת מגשר, בין פרטים בחברה וגם בין פרטים לגופים או גופים לגופים, בדרך של הדברות ישירה ובהסכמה בין הצדדים המעורבים בסכסוך. הליך הגישור הוא ההליך המומלץ לאנשים שנמצאים בסכסוך ורוצים להימנע מהביורוקרטיה והעלויות הכבדות של בתי המשפט. ניתן לפנות להליך גישור בכל שלב של הסכסוך, כל זמן שלא ניתנה הכרעה על ידי בית המשפט. צדדים שיש ביניהם סכסוך יכולים לפנות למגשר מיד כשמתגלה הסכסוך (ביחד או לחוד) ואפילו לאחר שהחלו הליכים בבית משפט עם עורכי דין. מערכת המשפט בישראל עושה גם היא שימוש נרחב בהליכי גישור בתיקים שונים. בית המשפט מפנה למהו"ת (מפגש הכנה ותאום) כל תיק שמגיע שסכום התביעה בו עולה על 75,000 ₪.

אנשים שנמצאים בסכסוך כלשהו נוטים שלא לדבר אחד עם השני ולנסות להגיע יחדיו לפתרון שיהיה מוסכם על כל המעורבים. הליך הגישור מאפשר לצדדים המעורבים בסכסוך להיפגש בחדר הגישור יחד עם מגשר שעוזר לצדדים לפתח שיחה על האינטרסים של כל אחד מהצדדים ולמצוא פתרון שיענה על האינטרסים של כל הצדדים. במהלך החיים אנו נתקלים בסכסוכים רבים כל הזמן. במקרים רבים אי ההסכמה בין הצדדים הופכת לריב קשה ומר שניתן לפתור בעזרת שיחה פתוחה בין הצדדים.

תפקידו של המגשר הוא לייצר שיח בין הצדדים שנמצאים בסכסוך. מכאן שכישוריו של המגשר הם בעיקר ביכולת שלו לייצר תקשורת ופחות בהבנה שלו בנושאי הסכסוך. המגשר בחדר הגישור מוודא שהצדדים מבינים זה את זה ואין לו צורך להבין את הנושאים בהם הם עוסקים. לדוגמה- המגשר אינו צריך להבין בייצור גומי כדי לעזור לבעלי מפעל לייצור גומי בסכסוך על ייצור או שיווק הגומי ברחבי תבל. המגשר אחראי להעברת מידע נכון לצדדים על הפתרונות המוצעים במהלך הגישור, על מנת לאפשר לצדדים בחינה יעילה של הסיכויים והסיכונים בפתרון המוצע. על המגשר לנסח את ההסכם הסופי בצורה שתביא לכלל יישוב הסכסוך על פי הפתרון אליו הגיעו הצדדים (במידה והגיעו לפתרון).

חשוב לציין שיכולת זו היא חשובה ביותר אם נעשה בה שימוש נכון, לעיתים ביחסי אישות נגלה שניתן לאחות את השבר (או שלא) ולאחד את שלום המשפחה, יכולות אלו עשויות לשנות מציאות ממצב של נקת מוחלט וסיכסוך חריף למצב של שלום אחווה ורעות. אני אישית רואה בכך שליחות מכיוון שמטרתנו היא גם להשכין שלום (אם אפשר) ולא לחרחר מלחמה.

 

אם פספסתם את החלק הקודם של המדריך, תוכלו לצפות בו כאן

החלק הבא יסכם את המדריך.

מעוניינים להתייעץ איתנו על מקרה מיוחד שאתם מעורבים בו? פנו אלינו או התקשרו 053-8411111

 

קידום אתר באינטרנט קידום אתר באינטרנט